نکته های کربلایی 14

واقعه ی وداع؛ جمع بندی رفتارشناسی سیدالشهدا و نفوس نفیسه ی اهل بیت و اصحاب ایشان صلوات الله علیهم أجمعین با یکدیگر  می باشد. عاشورای امام حسین علیه السلام و وقایعی مثل غدیر امیرالمؤمنین و ظهور امام زمان صلوات الله علیهما خاصیت و استعداد و ظرفیتی دارند که باطن همه ی آن هایی را که در آن واقعه و در آن رابطه حضور دارند آشکار می کنند، پرده برداری می …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 13

نشانه حسینی بودن: وقتی آهنی در آتش باشد خاصیت آتش را پیدا می کند؛ هم روشنایی و گرما می دهد و هم می سوزاند. اگر کسی برای خدای متعال سوخته باشد، شخص دیگری که برای او بسوزد، در واقع خود به خود برای خدای متعال سوخته است. این اتفاق در مورد بعضی از شیعیان؛ مثل وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام افتاده است که زیارتش زیارت امام حسین سلام …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی  12

چگونه با گریه بر حسین بن علی زمینه ساز ظهور امام زمان - صلوات الله علیهم أجمعین- شویم؟ فرموده اند وجود مبارک امام حسین علیه السلام "عبرة کل مؤمن" هستند؛ (کامل الزیارات : ۱۰۸ از امام صادق علیه السلام)یعنی هر مؤمنی که گریه می کند، خود اشکی که می ریزد امام حسین سلام الله علیه است. باز فرموده اند که ایشان "قتیل العبرات" هستند؛(کامل الزیارات: ۱۰۹) یعنی کشته ی اشک …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 11

آنهایی که این روایت را درایت کرده اند، فهمیده اند که چه شکلی باید دور قلبشان بگردند، کسانی هستند که وجود مبارک امام حسین علیه السلام را نه خیالی، بلکه حقیقی، در محل مهجه پیدا می کنند، و همان جا آتش می گیرد و می فهمند سوختن برای محبت ایشان یعنی چه. آنها کسانی هستند که اگر ادامه بدهند جای وجود مقدس حضرت صدیقه ی کبری سلام الله علیها را …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 10

یافتن وجود مقدس امام حسین سلام الله علیه در قلب: خدای متعال در سوره ی فاطر، آیه ی 32 می فرماید: "ثم أورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن الله": سپس این کتاب را به آن کسانی که آنها را از میان بندگانمان برگزیدیم به ارث دادیم. از آنها عده ای هستند که ظالم بر خودشان هستند، و از آنها …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 9

یعنی: اصحاب امام حسین سلام الله علیه اصلاً قبل از این که به پای مردن برسند این کار را انجام داده بودند! بعد وقت مردن هم به محبت ایشان جان داده اند؛ این همان مطلبی است که حافظ می گوید: "حافظ ار خون دلش کرد نثار/مکنش عیب که بر نقد روان قادر نیست"؛ یعنی: من توانستم به جای مهجه، در آن پاکترین جای قلبم تو را بنشانم؛ اما نتوانستم به …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 8

  "من مات علی حبّ آل محمّد مات شهیدا"؛ (مائه منقبه: 67، بحار23: 233 عن صاحب الکشاف) در وصف اصحاب امام حسین سلام الله علیه فرموده اند: "الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام"؛ (کامل الزیارات: 179)؛ آنان کسانی بودند که مهجه خود را نثار ساحت مقدسه امام حسین علیه السلام کردند. حال سوال این است: بذل مهجه یعنی چه؟ "مهجه" به خونی گفته می شود که در محل تلاقی …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 7

این که ما با چه تلقی خدمت امام علیه السلام مشرف شویم، در بهره مندی ما از ایشان نقش تام و تمامی دارد. این که یک غلام محضر آقایش حاضر شود با این که یک محب معمولی، بی ارتباط با ایشان خدمتشان شرفیاب شود تفاوت می کند! اگر تلقی آدم درست بوده باشد، همان طوری حرف می زند که امام هادی صلوات الله علیه در زیارت جامعه یاد داده اند؛ …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 6

در عرف عرب، عبد به "غلام" گفته می شود؛ غلام یعنی کسی که خادم مملوک مولای خویش است. کسی در واقع به این مقام بندگی نایل می شود که این احساس در او ایجاد شده باشد؛ آن وقتی که این احساس پیدا شد که من ملک خدای متعال هستم، من مملوک خدای متعال هستم، من مملوک وجود مقدس خلیفه او؛ رسول الله و اهل بیت علیهم السلام هستم، من مملوک …
ادامه مطلب

نکته های کربلایی 5

"یا مَوالیَّ بأبی أنتم و اُمی و نفسی، أنی عبدکم و طوبی لی ان قبلتمونی عبدا" در تمام زیارت ها به این نکته اشاره شده است که اعلا بهره از زیارت، زیارتی است که زائر وجود مبارک ولی الله را "عارفاً بحقه" زیارت کند؛ یعنی: زیارت کند در حالی که به حقی که او دارد آگاه بوده و آن را باور داشته باشد؛ این"عارفاً بحقه" یعنی چه؟ فرموده اند؛ یعنی …
ادامه مطلب