نکته های علوی 23

  و مقام نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دو "نور وجه" دارند که در دعای فوق الذکر از آنها یاد شده است: اول: "اللهم انی أسألک بنور وجهک المُشرق الحیّ الباقی الکریم" دوم: "و أسألک بنور وجهک القدّوس الّذی أشرقت به السماوات و انکشفت به الظلمات و صَلُح علیه أمرالأولین و الآخرین" در فقره دوم عرض می شود:  خدایا! من از تو درخواست می کنم بنور …
ادامه مطلب

نکته های علوی 22

   در ادعیه ی متعددی صحبت از "نور وجه" شده؛ به عنوان مثال شیخ طوسی در "مصباح المتهجد" دعایی را آورده اند که سنت است که هر روز خوانده شود، این دعای شریف در ملحقات مفاتیح هم آورده شده است: "اللهمّ انی أسألک بنور وجهک المُشرق الحیّ الباقی الکریم، و أسألک بنور وجهک القدّوس الّذی أشرقت به السّماوات وانکشفَت به الظّلمات، و صَلَحَ علیه أمرُ الأولینَ و الآخِرین، أن تصلّی …
ادامه مطلب

نکته های علوی 21

هر متدین و هر مسلمانی این را می داند که وقتی مؤمن نسبت به دین است که آنچه در دین هست برای او قلبی شده باشد؛ معتقداتش قلبی بوده باشد، زبانی نبوده باشد. گذشته از این، هر متدینی این را هم می داند که معارف الهیه؛ معارفی که در توحید، نبوت، ولایت و امامت هست اقیانوس ها و دریاهایی هستند که ابتدایشان ممکن است معلوم باشد؛ بله! "لا اله الا …
ادامه مطلب

نکته های علوی 20

  حالا! امیرالمؤمنین صاحب سرّ خدای متعال هستند، اصلاً خود سرّالله ایشانند. نکند عمر ما تمام بشود و ما محرم حق و اهل او نشده باشیم؟ نکند نامحرم با خدای متعال و سرّ او بوده باشیم؟ نکند نامحرم نسبت به امیرالمؤمنین و آل ایشان بوده باشیم؟ عقلاً و شرعاً دیدن روی هر کسی بر محرمان او رواست؛ نکند خدای ناکرده ما نامحرم نسبت به امیرالمؤمنین در قیامت حاضر شویم؟ بعد …
ادامه مطلب

نکته های علوی 19

   و در دنباله، عرض می کنید: " فبحق من ائتمنک علی سرّه و استرعاک أمر خلقه"، من شما را قسم می دهم به حق آن کسی که شما را امین سرّ خودش قرار داده و امر خلایق را به شما سپرده، "کن لی الی الله شفیعاً و من النار مجیراً و علی الدهر ظهیراً"، بالاتر از این؟! همه کاره خدای متعال و حبیب او. " فانی عبدالله و ولیک …
ادامه مطلب

نکته های علوی 18

  اواخر زیارت ششم، خطاب به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه عرض می کنید: "یا سرّ الله! ان بینی و بین الله تعالی ذنوباً قد أثقلت ظهری"؛ بین من و خدای متعال گناهانی است که پشتم را سنگین کرده، پشتم را خمیده، "و لا یأتی علیها الا رضاه"؛ و خدای متعال جز به رضایتی که پیدا کند از آن گناهان نمی گذرد. و در همان جا به ایشان عرض می کنید: …
ادامه مطلب

نکته های علوی 17

  و این همه در مصداق اسم جلاله ی "الله" و مقام نورانی آن اسم و حقیقت آن است که اعظم اسما الهیه است، که بعنوان مقام بلاتعین وجود مبارک رسول الله و از ایشان به نفس نفیس ایشان به امانت سپرده شده است؛ صلوات الله علیهما و آلهما. برخلاف مکاتب انسانی که اسم و مسما را یکی می دانند، در منطق قرآن و اهل بیت علیهم السلام، اسم غیر …
ادامه مطلب

نکته های علوی 16

  "السلام علیک یا امین الله" هر کسی به اندازه ای که نسبت به کسی احساس اعتماد و امانت داشته باشد، از اسرار خودش، از داشته های خودش به او می سپارد؛ چون می داند که خیانت نمی کند. امین الله بودن برای وجود مبارک ایشان نشانه و بیان از این امر است که معظم له امانتدار صادق و مورد اعتماد خدای متعال هستند. خدای متعال امیرالمؤمنین را امین خودش …
ادامه مطلب

نکته های علوی 15

  "و رکن الأولیاء" یعتی: هر کسی که ولیّ الله است، بولایت ایشان است که به این مقام رسیده، و بولایت ایشان است که در این مقام توان ایستادن یافته است. " و امام المخلَصین" در ادبیات قرآن، مخلِص با مخلَص تفاوت دارند. مخلِص کسی است که خود را برای خدای متعال خالص کند؛ اما مخلَص کسی است که خدای متعال او را خالص کرده باشد. لذا: مخلِص به قدر …
ادامه مطلب

نکته های علوی 14

  در فرازهای دیگری از زیارت ششم عرض می شود:  " اللهم صل علی محمّدوآل محمّد و صل علی امیرالمؤمنین، عبدک المرتضی و أمینک الاوفی و عروتک الوثقی و یدک العلیا"؛ یعنی: اگر کسی  امیرالمؤمنین را گرفته، در واقع دست خدای متعال را که بالای همه دست هاست، گرفته، اگر کسی امیرالمؤمنین را گرفته، به آن رشته ی محکم و قابل اعتماد الهی چنگ زده است. "وحجتک علی الوری" چون …
ادامه مطلب