نکته های رمضانی 50   

عالی ترین پذیرایی در ضیافةالله، " زیارةالله " است.  همان طور که زیارت هرمعصومی زائر را منسوب به او می کند، "زیارةالله" نیز زائر را الهی می کند. معمول است که بعد از هر ضیافتی و در تعریف کردن آن به دیگران گفته می شود که در آن با چه خوردنی هایی پذیرایی شده بود و ما هم چه خوردیم. چه خوب است در روز های پایانی ضیافت الهی ما …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی   50   

فرموده اند: فضیلت کلام خدای متعال بر کلام سایرین، مانند فضیلت خدای متعال بر مخلوقاتش است؛ یعنی همان طور که خدای متعال با مخلوقاتش هیچ تناسب، تشابه و سنخیتی ندارد، کلامش هم به کلام انسانی هیچ تشابهی ندارد؛ لذا نحوه ی استفاده اش هم متفاوت است. یکی از انحای استفاده از طعام نورانی، معنوی، علمی و معرفتی قرآن، قرائت قرآن است در حالی که شما آیات و عبارات آن را …
ادامه مطلب

نکته های رمضانی   49

  در منطق آیات و روایات برای علم سه مرتبه قائل شده اند: اول: "علم الیقین"؛ مرتبه ای که در آن، شخص واقعِ مطلب را نه ذهناً، بلکه قلباً می فهمد. این فهم از قبیل دانستن اطلاعات راجع به معلوم نیست. دوم: "عین الیقین"؛ مرتبه ای که شخص، واقعِ مطلب و حقیقت آن را وجدان می کند. در این مرتبه شخص حضورِ حقیقتِ معلوم را در خود می یابد و …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 49

" أنزلنا الیکم نوراً مبیناً" (نساء: 17۴) حقیقت الهیه ی قرآن، حقیقت غیر مادی نورانی است که این الفاظ و عبارات مثل پرده ای روی این حقیقت نورانی کشیده شده است. هر نقطه، هر خط، هر لفظ، هرکلمه و هر عبارتی در قرآن، مثل روزنه ای می ماند که از آن" نور" ساطع می شود. آن" نور" به تعبیری که در روایت هست، یک حقیقت"حی لایموت" است؛ حقیقتی که نشان …
ادامه مطلب

نکته های رمضانی 48

  فرموده اند: " هر کس سوره ی قدر را نفهمیده باشد، از شفاعت ما بهره نخواهد برد." لازمه ی اول برخورداری از شفاعت، شناختن شفیع است واین سوره، شامل همه ی مقامات عالیه ی اهل بیت علیهم السلام و جامع آنها می باشد؛ پس: فهمیدن این سوره، نشانه از شناختن وجود مقدس آنان است. شاید در اینجا منظور از شفاعت، نه فقط شفاعت در بخشیده شدن گناهان، بلکه به …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی  48

یکی از دلایل تأکید بر زیارت امام حسین علیه السلام در مناسبت های مختلف می تواند این بوده باشد: به تعبیر قرآن، همه ی انبیا علیهم السلام در رابطه با خدای متعال و رسیدن به آن مقام متعالی که مقام نورانی رسول الله و امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم السلام بوده باشد، "ابتغاء وسیله" داشته اند؛ یعنی طالب وسیله بوده اند: "یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه …
ادامه مطلب

نکته های رمضانی 47   

  " لیلةالقدر خیر من الف شهر" خبر از حکومت تیره ی غاصبین می دهد؛ در حالی که حکومت ملکوتی امام حسین و اهل بیت علیهم السلام در لیلةالقدر جلوه می کند و ملائکة الله به محضر آنان شرف یاب می شوند اما خلایق در صورت ظاهر، آن مالکیت و حاکمیت و سلطنت را نمی بینند؛ چون آنچه اتفاق می افتد در ملکوت عالم و پنهان از دیدگان مردمان است. …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی   47

پس به این ترتیب اگر عبادتی هست که ما ملزم به رعایت آن هستیم، اولاً برای این است که خدای متعال به آن امر فرموده و امر مولا برای بنده مطاع است؛ اما حاصل این عبادت برای خدای متعال نیست، که خدای متعال نیازمند به آن نیست؛ بلکه حاصلش برای بندگان است: برای تربیت شدن؛ برای رشد کردن؛ برای بزرگ شدن؛ برای امامی شدن؛ برای علوی شدن. از نشانه های …
ادامه مطلب

نکته های رمضانی 46

فرموده اند: "سوره ی قدر ، حکایت امام حسین علیه السلام است." پس: منظور از "هُ" در "اناأنزلناهُ" وجود مبارک امام حسین صلوات الله علیه و واقعه ی کربلا و نزول الهی ایشان در ساحت مقدس ولایت الهیه ی زهرای مرضیه است. مؤید این مطلب آیات آخر سوره فجر است: " یا أیها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة"( فجر: 27 و 28) منظور از نفس مطمئنه، وجود مبارک …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 46    

  اگر انبیا و اولیا تشریف آورده اند، این همه زحمت به خودشان تحمیل کرده اند، دین الهی را به مردم ابلاغ فرموده اند و در رابطه با تربیت و تعلیم مردم اهتمام داشته اند، برای این بوده که مردم "علوی" تربیت شوند؛ نه فقط در دین خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله و سلم، بلکه همت همه ی انبیا در تمام ادیان همین بوده است. وقتی گفته می …
ادامه مطلب