نکته های قرآنی  29  

  "ولایت" ؛ چرخانیدن، گردانیدن کسی بجز متقی، ولی خدای متعال نیست: " ان أولیاؤه الا المتقون" (انفال: 3۴) ولی یعنی چه؟ یعنی آن دوستی که خدای متعال او را آنقدر دوست دارد که اموراتش را خودش اداره می کند، او را خودش می گرداند. "ولی الله" یعنی آن کسی که خدای متعال آنقدردوستش دارد که خودش گردانیدن او و اداره ی او را به عهده گرفته است؛ اگر فکری …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 28

  "انما یتقبل الله من المتقین"  کسی که بخواهد عمل، عبادت، و بندگی بامعنا انجام دهد؛ یعنی: با معرفت خدای متعال و برای خدای متعال، لازمه اش این است که با خدا بوده باشد، آن عمل را با خدا انجام دهد. خود همین بودن با خدای متعال، و یافتن و داشتن خدای متعال، معرفت خدای متعال است. و کسی که با خداست و تقوای خدای متعال را دارد، او دیگر …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی   27

  اگر اهل آبادی ها ایمان بیاورند؛ یعنی: به حضور آن حقیقت الهیه در خودشان امنیت بخشند، و رفتاری نکنند که او را آزرده شود؛ و از خدای متعال پاسداری و محافظت کنند، درهای برکات از آسمان و زمین بر آنها گشاده می شود: "و لو أن أهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض" (اعراف: 9۶) خلاصه: این حقیقتی است که اهل تقوا در بهشت …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 26     

  از بالاترین منازلی که در تقوا حاصل متقی می شود، محبت خدای متعال است: "ان الله یحب المتقین" (توبه: ۴) مشکلاتش حل می شود و روزی بی حساب به سرش می ریزد: "و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب" (طلاق: 2و3) هر کس خدا را پاسداری کند، کارهای او برایش آسان می شود: "ومن یتق الله یجعل له من أمره یُسرا" (طلاق: ۴) …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 25

  اینکه كسي خدای متعال را داشته باشد؛ يعني: تقوا داشته و خدادار باشد، تمام صفات عالي و بهره هاي متعالي را در زندگي به ارمغان خواهد داشت: "اتقوا الله و یعلمکم الله" (بقره: 282) در داشتن خدای متعال، از علوم الهیه و تربیت الهیه آدم بهره مند می شود. "اتقوا الله" تا آنجا که می فرماید: "یغفر لکم ذنوبکم" (احزاب: 70) در پرتو معیت با خدای متعال تمام زشتی …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 24

  خدای متعال می فرمایند نتیجه ی روزه، تقواست: "لعلکم تتقون"؛ شاید که از متقین بشوید؛ شاید که خدادار بشوید، شاید که حفیظ الله بشوید. ائمه علیهم السلام فرموده اند: هر جا که خدای متعال در رسیدن به مراتب عالیه فرموده: " شاید"، از کرَم خودش به این وعده وفا کرده و آن شایدها را باید می کند؛ یعنی اگر شما روزه بگیرید، خدای متعال از کرَم خودش حتماً شما …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 23 

وقتی این کلام این شکلی خوانده بشود، وقتی قرآن این شکلی خوانده بشود، منیت انسان را مُندک می کند، متلاشی می کند. آن منِ پف کرده ی فیس کرده را از بین می برد و به این ترتیب تفرعن، تکبر و همه ی زشتی هایی که از آنجا هست را متلاشي می کند. " لو أنزلنا هذا القرآن علی جبل لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیةالله" (حشر: 21) بزرگان فرموده اند: …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 22

یکی از راه های تلاوت و قرائت قرآن که آدم بخواند و این الفاظ - با معنا - در جان آدم بنشیند و باطن آدم را پر کند این است که آدم با تقوای خدای متعال بخواند، کانّه این خدای متعال است که دارد بر زبان او کلام خودش را جاری می کند. به گمان من کلیدی ترین اسم از اسمائی که برای قرآن هست که با آن شاه کلید، …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی   21

وقتی که آن تقوا نبود، اتفاقی که در خواندن قرآن می افتد این است:  بله! این قرآن یک متن عربی است که هر مسلمان یا نامسلمانی که اهل ادبیات بود، اهل زبان عربی بود، عالم به زبان بود و مخصوصاً ذهن تیزی داشت می تواند از این متن استفاده کند و مثل هر متن ادبی دیگری آن را فهم کند. امّانه؛ آن دستگیری، آن هدایت به حقیقت و پرکردن باطن …
ادامه مطلب

نکته های قرآنی 20

در نزدیکی مکانی، آدم به راحتی می تواند صدای کسی را که به او نزدیک است بشنود. اگر این نزدیکی باطنی هم بود، معنوی و قلبی هم بود، آدم حرف کسی را که به او نزدیک است، هم می شنود و هم می فهمد. با این توضیح، این نکته ای که در اوایل سوره ی بقره هست فهم می شود: " الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین" یعنی …
ادامه مطلب