فرموده اند در هر سالی یک شب لیله القدر است؛ یعنی: نقشه و هندسه راه سال آتی هرکسی ، بنا به مقتضیات و مصالح او ، در ولایت حق تعالی ، تعین علمی پیدا می کند.
آن یک شب در بین ماه های مختلف، به احتمال زیادتر در ماه رمضان است.
و در ماه رمضان نیز به احتمال بیشتر در دهه ی سوم است .
و در دهه ی سوم هم به احتمال زیادتر ممکن است شب نوزدهم یا بیست و یکم و یا بیست و سوم باشد.
در بعضی از روایات نیز آمده است که هر سه شب هست ، و همینطور هم هست.
در هر کدام از این شب ها مرتبه ای از اعمال تقدیر می شود . بین این سه شب هم با توجّه به قرائن و شواهد شب بیست و سوم از آن دو شب دیگر اولی و اعلا است. کسانی که می خواهند جهدی داشته باشند و ان شب مبارک را درک کنند، دهه ی آخر را بایداهتمام کنند.
شب قدر شبی است که عبادتش از عبادت هزار ماه بهتر است. مردم عادی گمان می کنند که این یعنی آن که اجر عبادت در آن شب بیش تر از ۸۰ - ۹۰ سال عبادت است. این درست است؛ ولی مطلب تنها این نیست:
حاصل عبادت همانطور که در نیت می گوییم: « قربة إلَی الله » ؛ نزدیک شدن به خدای متعال است. لازمه ی نزدیک شدن به هر چیزی، بیش تر دیدن و بیش تر شناختن و بیش تر بهره بردن از آن است ؛
پس معنی آن مطلب این می شود که :
در این یک شب، بهره مندی انسان از معرفت خق تعالی و معارف الاهیه بیش از بهره مندی او از هزار ماه عبادت است.
ان معرفت اصلی که در این شب برای نیک بختی حاصل می شود که از معرفت حاصل از هزار ماه عبادت بالاتر است، معرفت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ زیرا آن حضرت « اُمّ » هستند ؛ اُم ؛ یعنی:اصل ؛ یعنی: ریشه باقی معرفت ها ، معرفت ایشان می باشد ؛
چرا که:
آنچه در آن شب واقع می شود؛از نزول قران ، تا شرف نزول وجود مبارک امام علیه السلام ، تا تقدیر امور ، و نزول ملائکة الله علیهم السلام ، همه در وجود ملکوتی صدیقه کبرا ؛ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رخ می دهد ؛
لذا : در روایات، در ذیل آیات مربوط به لیله القدر، فرموده اند: «اللَّیلَه فاطمَه» (تفسیر فرات کوفی: ۵۸۱) : منظور از لیله ، خانم حضرت فاطمه هستند. ؛ سپس فرموده اند: کسی که معرفت ایشان را درک کند، لیله القدر را درک کرده است.