یادمان باشد...
حقیقت روزه گرفتن که در فرمایش امیرالمؤمنین ذکر شده، ورع است. ورع بالاتر از تقوی است. تقوی یعنی حفظ کردن. ورع به معنی پرهیزکردن است؛ یعنی آنچه که حرام هست انجام ندهید. ولی معنی عمیق و وسیع آن این است که هیچ کاری نکنید مگر آن کاری را که از تو خواسته اند. یعنی مطیع، سِلم، تسلیم، ساکت، بایستید و هر چه مولا فرمود و فهماند آن را انجام دهید. حقیقت روزه این است. لذا همین حال هم در رمضان به آدم دست می دهد. یعنی به وضوح یک حالت رخوتی به آدم دست می دهد که میل به تکاپو و تلاش به کلّی از آدم گرفته می شود.
اگر بتوانید خود را با این حال تطبیق دهید به وضوح می یابید که در فضای حاکم بر این ماه، یک حال و مزّه و یک حقیقت بی اسم و وصف و رسمی وجود دارد که در ماه های دیگر نیست. این حال خاص در ماه رمضان به دلیل حضور همان حقیقت در این ماه است.
لذا کافی است آن حال و هوای حاکم بر این ایام و لیالی را با همه ی وجودتان ببلعید. در حالی که حواستان هست که روزه اید، با حواس جمع، نَفَس بکشید. دَم مهم تر از بازدم است. با این نفس کشیدن، آن حقیقت حاکم بر این حال و هوای حاکم را که خودتان وجدان می کنید و می یابید، ببلعید و جذب خودتان بکنید.
آن حقیقت، همان حقیقت قرآن است که حضور دارد. کسی که واجد قرآن شد، آن اتّفاقی در او می افتد که خود قرآن از همان ها به عنوان اسامی و صفات خودش نام برده است. خدای متعال می فرماید: این کلام، عِلم است. پس واجد قرآن، صاحب نورانیتِ علم می شود. می فرماید: این قرآن، بصائر است، پس صاحب قرآن، واجد حقیقتی می شود که باعث گشوده شدن چشم دل او می شود و بصیرت پیدا می کند. می فرماید: این قرآن، هدایت است، آیه است، بینه است. پس آن کسی که قرآن را یافت، راهش را پیدا می کند، می فهمد از کجا آمده، کجا باید برود. می فرماید: این رحمت است. لذا کسی که قرآن را یافت، همه ی وجودش را محبّت پُر می کند، نه محبّت از نوع محبّت های انسانی و روابط انسانی. می فرماید: این قرآن بیان است، تبیان است، مبین است. لذا حقیقت برای واجد معرفت قرآن، وضوح پیدا می کند. آن اسامی و صفات قرآن، نشاندهنده ی عملکرد قرآن است، پس قرآن اگر در کسی بود، آن عملیات در او اتّفاق می افتد. لذا کافی است با حواس جمع روزه بگیرید. و در این ماه باشید در حالیکه حواستان هست که روزه اید. بعد با این حواس جمع، با توجّه و تذکّر نفس بکشید و آن حقیقتی را که حال و هوای ماه رمضان است ببلعید و به این ترتیب در ضیافه الله شرکت کنید.