سفره ضیافت حق تعالی

 

سفره ضیافت حق تعالی

یکی از اقلام و عناصر اصلی در ضیافت الهی ماه مبارک رمضان، که میهمانان و دعوت شوندگان با آن و بر سر آن پذیرایی می شوند «قرآن مجید» است که حاوی همه معارف و علوم الهیه می باشد؛ 
یک پرده در این ضیافت الهی شگفت انگیز اینکه: خواندن یک آیه از آن برابر خواندن همه آن است.
می دانید یک معنای این مژده الهی در فرمایش نورانی نبوی چیست؟:

 با قرائت یک آیه از آن می توان به قدر یک ختم قرآن بهره مند از فضائل قرائت آن از قبیل:معرفت، تربیت ، تعلیم ، طهارت، بصیرت و نورانیت شد.

و حالا حال و هوای کوچ کاروان این ماه مبارک میهمانی الهی شنیده می شود، اگر چه سفره ادب آموز(مأدبه) آن _نه مثل این ماه مبارک_ ولی باقی می ماند، که فرموده اند: 

«القرآن مأدبة الله»؛ (قرآن سفره خدایی و ادبستان الهی است؛ تفسیر امام  عسکری علیه السلام : ۶۰ ؛  از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله).

و یکی از انواع و انحاء بهره مندی از قرآن مجید آمیخته کردن خود با آن است؛ که فرمودند: «دلی که در آن قران باشد ، خدای او را عذاب نمی کند»؛(لا یعذب الله قلبا وعی القرآن؛ امالی طوسی: ۷ ؛ از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله).
از نکته های قابل توجه در این حدیث نورانی اینکه:
معاف بودن ازمطلق عذاب را فرموده اند،نه نوع خاصی از آنرا ؛ مانند: عذاب در آتش و یا انحصار آن را در آخرت.
و نیز توجه شود که داشتن قران در دل بمعنی حفظ داشتن آن نیست ؛ بلکه: داشتن آن حقیقت بلاتعین حی لایموت الهی است که معرفت و یافتن آن صنع الهی است، و قرائت و تلاوت قران در حقیقت طلب یافتن ان از حق تعالی است.

ونیز این غیر آن فضیلت شگفت انگیز دیگر قرآن مجید است که کوه منیت انسان که دشمن ترین دشمن اوست؛ (اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک؛ مجموعه ورام۱: ۵۹ ؛ از حضرت رسول صلی الله علیه و آله)در معرض آن خاشع و متلاشی می شود؛ (لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیه الله؛ حشر: ۲۱).

وطریق نیل به این همه_ با توجه به روایت برابری فضیلت قرائت یک آیه در آن با ختم همه قرآن _ چنین است: آیه ای را با دل و همه تن آنقدر تلاوت و  قرائت کنید تا همه گل و دلتان با آن آغشته و عجین شده ، تا باذن الله در آن حضور یافته و متحقق شود.

درضمن در کتاب « شیوه خدائی شدن»
بعضی از ایات شریفه  با نقش ویژه انها در ایجاد معنای خاص که در مواظبت به انها می توان انتظار وجدان ان را داشت، ذکر شده است؛ علاقمندان به انجا مراجعه فرمایند.