در فضيلت خواندن سوره ی شريفه قدر هنگام وضو گرفتن فرموده اندكه هركس آن را بخواند چنان پاك شود گويا كه تازه از مادر زاده شده است. «أَيُّمَا مُؤْمِنٍ قَرَأَ فِي وُضُوئِهِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّه» (الفقه الرضا علیه السلام:٧٠) اين فضيلت براى چند لحظه بودن با سوره ی قدر است، تا چه رسد به دوام حضور آن در موطن نفس، و از بركات عجيب ماه مبارك خصوصاً براى كسى كه به اين سوره ی شريفه در اين ماه مواظبت كرده باشد، توانايي يافتن اين موهبت است. و ارزش بى حد اين امر و فوايد غير قابل تصوّر آن براى ما وقتى آشكار مى شود كه به فرمايش امام باقر عليه السّلام توجه شود كه فرمودند: «إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا» (کنز الدقائق٤٢٧:١٤ )؛ پس: مواظبت بر اين سوره ی شريفه و داشتن آن در سينه و حضور آن در موطن نفس- به شدتى كه با معنا و با توجه انجام شود- شخص را از نورانيت علم الهى بى حد و وصف اهل بيت عليهم السلام برخوردار مى كند.
يافتن سوره ی شريفه ی قدر در موطن نفس و بردن آن با خود به بيرون از ماه مبارک عجیب ترین عیدانه ی رمضانی و شریف ترین آن هاست . سوره شریفه ی قدر شامل همه ی معارف و علوم الهیه است: معرفت خدای متعال، چرا که: قرآن مجید و از جمله سوره ی قدر کلام الله اند و خدای متعال در کلامش تجلّی فرموده و خود را تعریف کرده است؛ این سوره و قرآن مجید خطاب به رسول الله صلّی الله علیه و آله است؛ پس: وجود مبارک ایشان نیز در این سوره حضور داشته؛ لذا: تعریف می شوند؛ لیله، وجود مبارک و روح مطهر صدیقه ی طاهره سلام الله علیهاست؛ پس: وجود مبارک ایشان نیز حاضر و تعریف می شوند؛ آن چه نازل شده یعنی «هُ»، قرآن مجید است که حقیقت آن امیرالمومنین علیه السّلام می باشد؛ پس :همه علم کتاب الله و معرفت ولیّ الله نیز در این سوره هست در این سوره خبر از نزول ملائکه به امام عصر علیه السّلام داده شده؛ پس: معرفت ملائکه الله و مالک و ملیک آنان که ولیّ وقت باشد نیز تعریف می شود؛ و نیز خبر از هر امری که تسلیم حکم خدای متعال و ولی اوست ؛ یعنی : کلُ امرٍ سلام . در این سوره خبر از طلوع فجر ظهور الهی امام زمان علیه السّلام داده شده؛ پس: ظهور و آن چه وقایع در آن است در این سوره ی شریفه شناسانده شده اند؛ در این سوره وقایع ایّام رحلت رسول الله صلّی الله علیه و آله تا ظهور صاحب الزمان علیه السّلام شناسانده شده لذا: به این ترتیب علم به وقایع بعد از رحلت تا نهایت منتهی به قیامت در این سوره آورده شده است.
به تعبیر دیگر می توان بیان کرد که : معرفت و علوم اوّلین و اخرین در اولین ایه ی این سوره لحاظ شده است إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ ؛ فرموده اند : لیله روح مطهّر صدّیقه طاهره و همان روح القدس است (تفسیر فرات : ٥٨١) و روح القدس ظرف موجودیّت نور ولایت است که همان نور وجود است ؛ پس : تا هرجا که در بستر خلقت الاهیّه وجودی هست این روح مطهّر ظرف آن ؛ لذا محیط بر هر چیزی است که محکوم حکم الهی و تسلیم امر اوست؛ لذا : علم به آن و اقتدار نسبت به آن در اختیار آن روح مطهّر ومقدّس می باشد؛ پس یک معنی إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ ؛یعنی : علم و اقتدار به هر چیزی در احاطه ی روح تقیّه نقیّه زکیّه آن علیا حضرت می باشد و چنین است که این سوره شامل همه ی علوم و معارف الهیّه می باشد.والحَمدُ لله رب العالمين و صلّى الله محمّد و آله الطّاهرین.