از هدیه های الهی رسول اکرم صلی الله علیه و آله از معراج خلوت با خدای متعال برای عالمیان


راه رحمانی الهی شدن ، بایسته و زیبنده یاد آوری در این ایام نورانی ، و در این دنیای سرگردانی و حیرانی:

 از رسول الله صلی الله علیه و آله در بخشی از حدیث معراج ( به نقل از امیر المؤمنین سلام الله علیه  ) نقل شده ( وافی ۱۴۷: ۲۶)که ایشان عرض کردند :
 يا رب, ما أول العبادة؟
 قال: يا أحمد, أول العبادة الصمت والصوم.
 قال: هل تعلم يا أحمد ما ميراث الصوم؟
 قال: لا يا رب.
 قال: ميراث الصوم قلة الأكل وقلة الكلام. والعبادة الثانية: الصمت, ويورث الصمت الحكمة. وتورث الحكمة المعرفة . وتورث المعرفة اليقين؛ فإذا استيقن العبد لا يبالي كيف أصبح بعسر أم بيسر،؛فهذا مقام الراضين ؛
فمن عمل برضاي ألزمه ثلاث خصال: أعرفه شكرا لا يخالطه الجهل، وذكرا لا يخالطه النسيان، ومحبة لا يؤثر على محبتي حب المخلوقين؛
 فإذا أحبني أحببته وحببته إلى خلقي وأفتح عين قلبه إلى جلالي وعظمتي.

 

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بخشی از حدیث معراج ( به نقل از امیر المؤمنین سلام الله علیه ) آمده است که ایشان عرض کردند: ای پروردگار من ، اولین(برترین) عبادت چیست؟
 فرمودند:  «ای  احمد! ( خطاب خدای متعال به رسول الله صلی الله علیه و آله به « احمد » در مقام مخاطبه حبیب با حبیب است ، و خطاب به « محمد » در مخاطبه مولا و عبد) اول عبادت ، سکوت( صمت ) و روزه است .

فرمودند: ای احمد آیا می‌دانی بازمانده ( میراث ) روزه چیست؟
عرض کردند: نه.
 فرمودند: بازمانده  روزه کم‌خوراکی و کم حرفی است.

و عبادت دوم : سکوت ( صمت ) .
و باز مانده  سکوت ، حکمت ( بخش های اصلی علوم الهی و وحیانی که استواری و استحکام بقیه بخش ها بدلیل بنا نهاده شدن برآنهاست  ) ؛
و باز مانده  حکمت ، معرفت ؛  
و باز مانده  معرفت  یقین می باشد .
 چون بنده به مرتبه یقین برسد، نگران  نخواهد بود که (روزگار) چگونه بر او می‌گذرد؟ به دشواری یا به آسانی؟( برای او تفاوتی ندارد). و این مقام صاحبان رضا است .
 و هرکس به رضای من عمل کند، سه خصلت را با او همراه کنم :
 ( اول): شکری که آلوده به جهل و نادانی نباشد.
( دوم ): ذکری که فراموشی در آن راه نیابد.
( سوم ): محبتی  که محبت آفریدگان را بر محبت من ترجیح ندهد.
پس : در این هنگام او مرا دوست  داشته ، و من هم او را دوست خواهم داشت ، و او را نزد افریدگانم دوست داشتنی کرده ، و چشم دلش را به جلال و عظمت خود خواهم گشود.

 

شاه کلید پیمودن این سیر نورانی رحمانی ، فهم معنای کاربردی واژه« صمت» است ، که انرا تبدیل به سیر نورانی ساده همگانی - خصوصا خصوصا- در ماه مبارک رمضان می کند ، که حال هوای حاکم بر فضای آن اقتضای آنرا دارد :

« صمت »؛ یعنی: سکوت زبان سر و ذهن ولی با حضور قلب ؛
و طور ان ، سعی در دوام توجه به حضور حق تعالی و رسول الله و اهل بیت ایشان -خصوصا- ولی او صلوات الله علیهم اجمعین  ، و بودن ما در این محضر ، و ندیدن و نشنیدن ما انان را، و دیده و شنیده شدن ما از طرف آنان است.