روشن داشتن چراغ نور الهی 

 

روشن داشتن چراغ نور الهی 

خدای متعال، چراغ نور الهی را در خانه خلقت و شریعت خود، علیرغم میل پرده داران تاریکی وتباهی، به وجود مبارک امام زمان علیه السلام درخشان و فروزان نگاه داشته‌ است: 
«والله متم نوره و لو کره الکافرون؛ الصف:۸؛ 
 امام هادی علیه السلام در ذیل این ایه فرمودند: "و الله متم نوره" ولایه القائم، " کافی۲: ۴۱۳»؛
 بیایید ما نیز چنین کنیم تا خدایی شویم؛ ما نیز آن چراغ را در خانه حیات خود افروخته نگاه داریم.

جابر از امام باقر علیه السلام نقل کرده که ایشان فرمودند:
«إن العلم بكتاب الله عز وجل، وسنة نبيه صلی الله علیه و آله لينبت في قلب مهدينا كما ينبت الزرع على أحسن نباته؛ فمن بقي منكم حتى يراه فليقل حين يراه: السلام عليكم يا أهل بيت الرحمة والنبوة ومعدن العلم وموضع الرسالة.
وروي أن التسليم على القائم علیه السلام أن يقال له:‏ السلام عليك يا بقية الله في أرضه»؛

«علم  به كتاب خدای  ـ عز و جل ـ و سنت پيامبر او (صلی الله علیه و آله) در دل مهدي ما چنان مي‌بالد، كه كشت و زرع به بهترين گونه. 

پس اگر كسي از شما آنقدر ماند تا او را ببيند، بايد هنگام ديدار ایشان عرض کند:
السلام علیکم یا اهل بیت الرحمةو النبوة و معدن العلم و موضع الرسالة؛ (سلام بر شما اي اهل بیت رحمت و نبوت و سرچشمه علم و جايگاه رسالت).

و روایت شده که برای سلام دادن بر قائم علیه السلام و تسلیم شدن به ایشان عرض کن: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه؛ (سلام بر تو ای باقی مانده [رحمت] خدا در زمین)» ؛ (کمال الدین۶۵۲:۲).

پس: 
با توجه به حضور عالمگیر آن حضرت، تمام لحظات می تواند لحظه دیدار و زیارت حضرتش باشد؛ اگر متذکر و متوجه باشیم؛ 
پس:
 برای توجه به ساحت مقدسه معظم له و عرض ادب و احترام و تسلیم خود به ایشان، هر جا، و هر وقت، و به هر طرف می توان عرض کنیم: «السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه».

و از احکام واسرار این راه آن که رعایت هر ادبی در محضر ایشان، عرض سلامی عملی به محضر مبارک ایشان با جمیع معانی «سلام»؛ خصوصا تسلیم بودن به ایشان، می باشد؛ الحمدلله کما هو اهله.