نکته های کربلایی 23

دلیل اهمیت خاص عزای سیدالشهدا صلوات الله علیه

در مورد اعظم مصائب بودن عزای سیدالشهدا صلوات الله علیه، ائمه علیهم السلام فرموده اند: به این دلیل است که ایشان پنجمین و آخرین از خمسه ی طیبه بودند که منزلت منحصر بفرد خود را در خلقت و شریعت دارند. (علل الشرایع1: 226)

در منظومه ی خلقت خدای متعال و شریعت او، و در مجموعه ی اهل بیت علیهم السلام، خمسه ی طیبه منزلت خاصی دارند. در واقع آن چه خلق شده زیر مجموعه ی خمسه ی طیبه است؛ چه در عالم معنا، چه در عالم ماده. (تاویل الآیات: 144)

حالا! با توجه به این اهمیت، وقتی وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله رحلت فرمودند، آنچه نزد ایشان بود به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه سپردند. در شهادت وجود مطهر خانم سلام الله علیها هم آنچه نزد ایشان بود به امیرالمؤمنین منتقل شد و در شهادت حضرت امیر صلوات الله علیه به امام مجتبی سلام الله علیه سپرده شد؛ به این ترتیب وجود مقدس امام مجتبی سلام الله علیه مجموعه ی امانات الهیه از گذشتگان خودشان را واجد بودند. وقتی این مجموعه، از ایشان به امام حسین سلام الله علیه منتقل شد، سیدالشهدا جامع جمیع کمالات، مقامات و ودایع الهیه ی خمسه ی طیبه شدند؛ خمسه ی طیبه ای که تاج سر همه ی انبیا و اولیا و ائمه علیهم السلامند.

لذا وجود مقدس امام حسین سلام الله علیه، هم بنا به شأن خاص خودشان، هم بنا به آن شئوناتی که از بقیه ی خمسه ی طیبه به ایشان رسیده؛ بلامنازع، و بی بدیل هستند. این است که شهادت ایشان و انتقال ایشان از این دنیا به آن دنیا مصیبتی است که جایگزین ندارد و قابل جبران نیست.