ای مردمان
حقیقت این است که او امتحانی برای غیر خود (دیگران)؛ سترگ ترین راهنما و راهبر؛ و بزرگترین نشانه (از خدای متعال)؛ و پیشوای هدایت، و دست آویز ناگسستنی (عروة الوثقی) می باشد.
ای مردمان
حقیقت این است که «علی» به همراه حق و حق به همراه «علی» و بر زبان اوست (یعنی: حق همان «علی» و کردار و کلام اوست).
ای مردمان
حقیقت این است که این «علی» است که تقسیم کننده آتش است (یعنی: او دوزخیان را تعیین می کند؛ لذا:) هیچ دوستی از او درون آتش نشده، و هیچ دشمنی از او، از آن نجات نخواهد یافت. و هم او است که تقسیم کننده بهشت نیز هست.
و ذره از زیاد:
حقیقت الهیه همان معنای اسم احد و واحد الهی است؛ لذا:« یصدق بعضه بعضا »؛ ( نهج البلاغة : ط۱۸)می باشد ؛ اعوجاج و نا هماهنگی در آن مجموعه نیست ؛
و همچنین است صدها مناقب صاحب ان مقام نورانی بلاتعین؛ منشور هزار و یک رنگ اسماء الهی؛ یعنی: مولای ما غلامان ؛ امیر مومنان علی مرتضی علیه و آله السلام که همدیگر را تایید و تصدیق و تبیین می کنند.
حدیث فوق شاهدی بر این معنا ، در رابطه با حدیث کوتاه دیگری است که آن را اخیرا اورده و «کمی از زیاد » توضیح داده شد.