نکته های علوی30

 

در عید مبعث به چه دلیل افضل عبادات، افضل مستحبات، زیارت امیرالمؤمنین است؟

وجود مبارک امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در عید مبعث چه شأنی دارند که برای توسل و استشفا باید درِ خانه ی ایشان رفت؟

در عید مبعث که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به رسالت مبعوث شده اند، در حوزه ی وجودی ایشان، امیرالمؤمنین چه شأنی دارند که در آن تجلی اعظم که آن شب اتفاق افتاده باید درِ خانه ی ایشان رفت؟

این چه منزلت و شأنی است که در طول تاریخ اسلام، معتقد و غیر معتقد، در آن شب معتکف درِ خانه امیرالمؤمنین بوده و هستند؟

حقیقت این است: خدای متعال وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را برای خودش خلق فرموده، حبیبش را برای خودش خلق فرموده است. وجود مبارک ایشان هم به ولایت الهیه، امیرالمؤمنین را که حبیبشان است برای خودشان خلق کرده اند، هم برای خودشان و هم برای خلایق؛ یعنی: وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، وجود مبارک امیرالمؤمنین را برای همه جلوه گر کرده است.

وقتی از حضرت امیر سلام الله علیه سؤال می کنند: شما بالاتر هستید یا رسول الله؟ می فرمایند: " أنا عبد من عبید محمّد صلی الله علیه و آله و سلم"؛ (کافی1: 2۵۵).

"عبد"؛ یعنی خادم مملوک؛ یعنی هر چه امیرالمؤمنین دارند؛ هر عظمتی، هر منزلتی، هر معنویتی، هر علمی، هر نورانیتی، همه از آن رسول الله است؛ پرده ای و جلوه ای از رسول الله است.

باطن رسول الله صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین هستند. عقل و تجربه و وجدان این ضرب المثل را اثبات می کند که "از کوزه همان برون تراود که در اوست"؛ لذا: آنچه که از وجود مبارک و ساحت مقدسه ی رسول الله شرف صدور پیدا کرده "امیرالمؤمنین" هستند؛ اگر ایشان از حقیقت خبر دادند، از نبأ عظیم، آن خبر و آن نبأ عظیم، "امیرالمؤمنین" هستند.(بصائر 1 : 77 از امام باقر علیه السلام)

آن رحمت واسعه ای که وجود مقدس رسول الله بوده باشند و از ایشان به همه، اعم از خوب و بد، تعلق گرفته "امیرالمؤمنین" هستند.

ذیل آیاتی نظیر: "قل بفضل الله و برحمته"؛ (یونس: ۵8) و یا: "ان الله کان علیماً حکیماً یدخل من یشاء فی رحمته"؛ (انسان: 31و 30) را اگر نگاه کنید، فرموده اند: منظور از "فضل الله" مقام نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله است و "رحمةالله" امیرالمؤمنین  علیه السلام هستند.(تفسیر قمی 1 : 1۴۵ از امام باقر علیه السلام) و در مورد آیه بعدی فرموده اند: منظور از رحمت خدای متعال ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است (تفسیر فرات : ۵30 از امام صادق علیه السلام) که به اذن صدیقه طاهره سلام الله علیها می شود به آن ها وارد شد؛ (بنگرید به: زیارت آن حضرت در روز یکشنبه).