تکمله ی بر سر سفره افطار معرفت ۴

 

تکمله ی بر سر سفره افطار معرفت ۴:
راه هایی برای فهم و بهره مندی ازسوره ی قدر

یکی از راه های فهم و بهره مندی از این سوره، مواظبت کردن به این سوره   است، آن هم با محبت ساحت مقدسه ی صدیقه ی کبری سلام الله علیها که مقصود از «لیله» ایشان هستند. 
و اما آن کسانی که در موطن نفس ملکوتی ایشان نزول اجلال فرموده اند: انا انزلناه فی لیلة القدر: 
که اگر بگویید قرآن است، درست است؛ 
اگر بگویید امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است، درست است؛ 
و اگر بگویید امام حسین سلام الله علیه است، باز هم درست است؛ چون فرموده اند: «سوره قدر حکایت امام حسین علیه السلام است»؛ 
پس: ایشان هستند که در ساحت مقدسه ی خانم سلام الله علیها نزول اجلال فرموده اند.

لذا در ذیل آیه "ارجعی الی ربک راضیة مرضیه"؛ (فجر: ۲۸)، فرموده اند: این آیه به امام حسین سلام الله علیه در گودی قتلگاه خطاب شده؛ (تفسیر قمی۲: ۴۲۲ ؛ از امام صادق علیه السلام)؛ 

پس: یک معنی آن چنین خواهد بود که: در حالی که ایشان در ساحت ملکوتی خانم سلام الله علیها مشرف هستند، در حصن حصین ولایت ایشان در امانند؛ "حتی مطلع الفجر"؛ تا زمانی که منتقم خون مقدس ایشان قیام فرمایند.

و از بهترین مواقع خواندن آن، در نماز بعنوان سوره در رکعت اول؛
 و در تعقیبات نماز بعد از حمد و توحید و آیة الکرسی است، که فرموده اند دعا بعد از آن مستجاب است؛
صد بار بعد از ظهر جمعه؛
یک بار قبل از خوردن افطاری و خوردن سحری؛
 وهزار بار در شب های ماه مبارک رمضان تا شب بیست و سوم و نیز شب بیست و سوم ؛ اگر چه در شب های قبل نخوانده باشند؛ برای درک لیلة القدر و نیز کامل شدن ولایت الهیه اهل بیت علیه السلام برای قاری.

توضیح اضافی ولی لازم اینکه:
 در قرائت این سوره شریفه،با توجه به مدارک موجود از احادیث و روایات،بهتر است که در فقره « تنزل الملائکة۸و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام » وقف روی «سلام »باشدنه «امر». بعضی از بزرگان به این قرائت اهمیت قائلند . ونیزمعتقدند بی جواب و بی نتیجه ماندن سعی کسانی که توفیق خواندن هزار بار این سوره را در شب های ماه مبارک رمضان دارند ،بدلیل رعایت نکردن  قرائت صحیح این سوره است.

و دیگر اینکه: اگر در شب های پیش از شب ۲۳ توفیق اتمام ان نبود ،می توان فردای ان روز ، ان را تکمیل کرد ؛ اما در شب ۲۳ سعی بلیغ در اتمام قرائت هزار بار ان قبل از اذان صبح شود ،شاید بفضل الاهی از یکی از شگفت انگیز ترین فضائل این سوره بهره مند شد؛  بمنه و کرمه.