جزوه ماه مهمانی خدا قسمت1

 

رسول خدا صلي الله عليه و آله در آخرين جمعه ماه شعبان، خطبه اي ايراد فرمودند. اين خطبه را امام رضا عليه السلام از پدرشان و ايشان از اجدادشان و آنان از اميرالمؤمنين نقل مي کنند- صلوات الله عليه و عليهم السلام اجمعين.

اين خطبه همان است که حاج شيخ عباس قمي رحمة الله عليه در فضيلت ماه مبارک رمضان - در مفاتيح الجنان - آورده است. قسمت هائي که با علامت ﴿ ﴾ نشانه گذاري شده اند، از آن خطبه است. توصيه مي شود قبل از ورود به ماه مبارک رمضان و در طول ماه مبارک، اين خطبه و يا ترجمه ي آن را از مفاتيح الجنان مکرراً بخوانيم؛ با دقت و تأمل و عميق. 

تمامي انسان ها از سفيد و سياه، باسواد و بي سواد، مولا، عبد و همه و همه به اين مهماني دعوت شده اند. ﴿در اين مهماني همه بهره مند از برکت، رحمت و مغفرت الهي اند و همگان مورد اکرام الهي قرار مي گيرند.﴾

خداوند خانه اي دارد اما نه براي سکونت! بلکه آن را براي مردم قرار داده، (مائده97) تا بندگانش را به مهماني خود بخواند. براي حضور در اين مهماني، مردم بايد حرکت کنند و به مسجد الحرام بروند.(حج27)

خداي متعال را مهماني ديگري است در زمان؛ که ديگر نيازي به حرکت آنها نيست بلکه اين مهماني است که به سوي ايشان مي آيد. 

﴿روزهايش بهترين روزها، شبهايش بهترين شب ها و ساعاتش بهترين ساعات است. و در نزد خداي متعال، اين ماه برترين ماه هاست.﴾

﴿نفس هاي شما در اين ماه تسبيح است. خوابتان در اين ماه عبادت است.﴾

رحمت خدا بر بندگان است که نفس ها را تسبيح مي کند، کافي است به نفس کشيدن خود توجه کنيم. هنگام خوابيدن، با اين توجه که در مهماني خداييم و به فضل و کرمش خواب ما عبادت شده، بخوابيم. و چرا اين انسان ظلوم کفار خواب را رها مي کند و به حرف هاي بيهوده مي نشيند و مشغول غيبت، تهمت و... مي شود؟! إنَّ الانسانَ لَفِي خُسرٍ(عصر2) 

﴿عمل در اين ماه قبول و دعا مستجاب است. درهاي بهشت باز و درهاي جهنم بسته است. دست هاي تسلط شياطين بر ما غل و زنجير شده است.﴾

در ماه مبارک رمضان همه چيز بي نقص و عيب است. در اين ماه عطر حيات و بهشت به مشام مي رسد. سال، با ماه مبارک شروع مي شود؛ با خلقتي تازه، با نزول قرآن و با ليلة القدر.