رازی از رمز های «دحو الارض»؛ گسترده شدن زمین از زیر کعبه مکرمه ، در ۲۵ ذیقعده

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

 

رازی از رمز های  «دحو الارض»؛ گسترده شدن زمین از زیر کعبه مکرمه ، در ۲۵ ذیقعده :

فرموده اند: «نحن بیت الله»؛ «نحن کعبه الله»؛ و «نحن قبله الله»؛ پس: در پهن شدن زمین از زیر کعبه، آن حقیقت الهیه نیز حضور داشته و در آن و با آن گسترده می شود؛ در حقیقت، حقیقت وجود و موجودیت زمین؛ یعنی: عالم ماده، حقیقت کعبه مکرمه است؛ حقیقت کلیه اهل بیت علیهم السلام -عموما‌- و حقیقت ولی وقت صلوات الله علیه -خصوصا‌- . و به این ترتیب این امر ، سبب تعین معنا و حقیقت اهل بیت علیهم السلام، در پهنای عالم ماده است، که:

خواست خدای متعال در خلقت، تحقق و تعین وجود مبارک حبیب و احبای او در آن بوده؛ لذا: به همین دلیل و دلایل دیگر وقایع مربوط به این امر، به دلیل اهمیت الهی آنها، هر بار در تاریخ دنیوی خود، در عالم معنا تکرار می شود.
«فرسودگی»، خصوصیت طبیعی خلقت طبیعت، و «نسیان» خصوصیت طبیعی خلقت انسان است؛ لذا: تکرار در طبیعت، وتذکر به انسان ، واقعه و توجه به ان  را تر و تازه نگاه می دارد.

فهم واقعه ولایی و نورانی دحوالارض می تواند، مقدمه و زمینه حضور شخص در متن این واقعه و بهره مندی از بزرگ شدن باطن ،  همراه با حاضر شدن در پهنای حضور ولایت الهیه باشد. برای این منظور چنین رفتار کنید:

 اگر سابقا توفیق تشرف به بیت الله را داشتید، احساسى را كه در مسجد الحرام ودر حضور كعبه مكرمه پيدا مى كرديد را در خودتان حاضر كنيد، وسعى كنيد در اين يكى دو روز كه دحو الارض هست، در اين توجه واحساس خودتان را نگه دارید، تا ان شاء الله، وبفضل الله، شما هم در واقعه حضور داشته و بهره مند از نتایج و فواید شگفت انگیز آن شوید.

وراهى ساده تر و خيلى آسان تر : در اين ايام در كعبه مكرمه بنشينيد، وخود را با او يكى تصور كنيد؛ خودتان را در او محو كنيد و به این ترتيب در متن واقعه دحوالارض حضور داشته باشيد؛ كه هر كسى حقيقتاً در عالم توجهات خود حضور دارد وزندگى مى كند.

فارغ از دحوالارض و ایام مربوط به آن ، به این قاعده اى كه عرض شد، مى توان به اختيار خود و هر وقت دیگر عمل کرد، و به این ترتیب در مراتب عاليه معنا حاضر بود وزندگى كرد؛ الا بشروطها: و آن رعايت ادب محضر حق تعالى وصاحبان ولايت اوست -صلوات الله علیهم اجمعين.

 

خلاصه اینکه :

گل قالیِ پهن شدن زمین از زیر کعبه (دحوالارض)، مژده  ی ظهور امام زمان علیه السّلام در آن روز است. ممکن است که تعلیل و تحلیل این واقعه این چنین باشد که:

حقیقت هر خیری از جمله حقیقت کعبه در هر زمانی، حقیقت وجود مبارک امام آن زمان علیه السلام است؛
 
لذا:گسترش زمین از زیر کعبه در واقع، گسترش حضور و در نهایت ظهور حقیقت کعبه در عالم طبیعت و ماده (زمین ) است؛ به همین دلیل در روزهایی که مژده ی ظهور در آن روزها وارد شده ؛ مانند: روز جمعه؛ روز عاشورا؛ روز اول نوروز و تحویل سال ، به شرط متذکر و متوجه بودن، حضور مبارک ایشان به وضوح احساس و وجدان می شود.

والحمدللّه ربّ العالمین