به مناسبت رحلت حضرت خدیجه کبرا سلام الله علیها

به مناسبت روز دهم ماه مبارک رمضان؛ روز رحلت بانوی اول عالم ایمان الهی؛ حبیبه خاتم الانبیا؛ مادر فاطمه زهرا؛ حضرت خدیجه کبرا سلام الله علیهم و آلهم:

 در حوزه ادبیات و زبان شناسی که در شاخه ای از آن، که واژه شناسی است، از رابطه کلمه و معنا، و اسم و مسمی گفتگو می شود. و دلالت شگفت انگیز معنای لغوی به خصوصیات واقعیت بیرونی و مادی معنا و مسمی، که از شگفت انگیز ترین مباحث در آن، و از مباحث اصلی و عمده در آن می باشد.

و این امر برخلاف نظریاتی که زبان را پدیده بشری، و ناشی از تعامل بین انسانها  به دلیل احتیاج می شمارد، آن را نشانه از فطری بودن زبان، و فطرت انسانی را از خدای متعال می داند.

سوال از واضع زبان در بستر زندگی بشری هر جوابی داشته باشد، در کلام الهی یک جواب بیشتر ندارد، و آن این که واضع زبان در کلام الهی خود خدای متعال می باشد. و دلالت های ده ها و صدها لایه و گونه آن، نشانه از خارج بودن وضع آن زبان از محدوده توانائی بشر است؛ (طالبان تفصیل، این معنا و وجوه مختلف آن را در کتاب «غرائب قرآن و قرنای آن»، تالیف این بنده ملاحظه فرمایند).

در آن زبان (کلام الهی قرآن مجید) معنای هر واژه ای، دقیقا همان واقعیت و حقیقت نفس الامری خارجی است، نه مفهوم ذهنی؛ لذا:
 «أم المومنین» کسی است که او در تحقق و استقرار ایمان در مومنین نقش اصلی و اولی را دارد؛ لذا: از سوی حق تعالی «ام المومنین» نامیده شده است. و این عنوان، اولین بار به وجود مبارک حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها اطلاق گردیده است.

از همین جا شدت اهمیت توجه به ایشان و رعایت ادب و احترام به آن علیا مخدره، و نیز کوتاهی ما در این باره آشکار می شود.

 حرز ساده و کوتاه و بسیار پرمعنائی از آن حضرت برای دور ماندن از بلایا نقل شده که نشانه از عمق و وسعت و علو معرفت و علم آن حضرت در عالم معناست:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم،ِ‏ يَا اللَّهُ‏ يَا حَافِظُ، يَا حَفِيظُ يَا رَقِيبُ» ؛ (مهج الدّعوات: ۵).

مواظبت به این حرز اگر با توجه مودبانه و محترمانه به ساحت مقدسه آن حضرت باشد، می توان امیدوار بود که به جز بهره مندی از فضیلت آن در حفاظت از بلایا، سبب جلب توجه و عطف عنایت آن حضرت نیز باشد؛ آمین یا رب العالمین.

 « یا الله، یا حافظ ، یا حفیط ، و یا رقیب» اشاره به معنی « اهل التقوا »بودن خدای متعال است.

سابقاً هم عرض شده كه براى احتمال و امكان بيشتر استجابت هر دعايى مى توان آن را نيابتاً و يا با لبها و يا نفس (دم) صاحب آن دعا، خواند و قرائت كرد.