معرفت فاطمی (۳)

مقام نورانی رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم همان وجه‌اللهی است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است. به این دلیل که خلقت آن مقام نورانی به توجه خدای متعال بوده ، و نیز هر کسی قصد توجه به خدای متعال داشته باشد به سبب توجه به ایشان و خویشان جانی ایشان باید باشد ؛  لذا به آن وجه‌الله گفته شده است.

آن مقام نورانی به عنایت خدای متعال دو جلوه داشته به دلیل آن دعای فوق‌العاده‌ای که در حاشیه‌ی مفاتیح از کتابهای معتبر و محکم علمای شیعه مثل مصباح المتهجد نقل شده است:
<< اللهم انی اسئلڬ بنور وجهڬ المشرق الحی الباقی الکریم>> این یک نور وجه است. << و اسئلڬ بنور وجهڬ القدوس الذی اشرقت به السموات و انکشفت به الظلمات و صلح علیه امر الاولین و الاخرین>> (مفاتیح الجنان: ادعیه شب و روز)

پس آن مقام نورانی که وجه‌الله است، دو نور وجه داشته؛ اولی مقام نورانی امیرالمومنین علیه‌السلام و دومی مقام نورانی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها است.
در روایات مربوط به خلقت آمده است که به وسیله مقام نورانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ظلمت حاکم بر خلقت برطرف شده و اصلاح امر اولین و آخرین چه انبیا و اولیا باشند چه امتها ، موکول به عنایت و رضایت این مقام است. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله درباره‌ی معنای زهرا فرمودند: << هنگامی که خداوند عزّوجلّ اراده فرمود که ملائکه را در میدان امتحان آزمایش نماید، اَبری از ظلمت و تاریکی بر آنها فرستاد، چنان که یکدیگر را نمی‌دیدند. پس آنها از خداوند درخواست کردند که این ظلمت را از ایشان برطرف کند. خدای متعال دعایشان را مستجاب فرمود. پس نور حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را خلق و مانند قندیل بر گوشِ عرش آویزان کرد که هفت آسمان و هفت اقلیم زمین، نورانی شد و به همین جهت آن بزرگوار را «زهرا» نامیدند.>>
(بحارالانوار، ۴۳/۴۰)

و یکی از دلایل اینکه گفته می شود امر فرج و اصلاح آن موکول به امضای ساحت مقدس خانم حضرت صدیقه کبرا ؛ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها می‌باشد، همین دلیل است.